Auteur |
Bericht |
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: za aug 23, 2008 11:55 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Hallo en van harte welkom op dit forum.
Waar je op moet letten bij een G20 zijn in de 1ste plaats de klassieke zwakheden die je vrijwel bij elke auto hebt en dat is vooral het koetswerk. Onderkant van de deuren zijn gevoelig voor roest en dan vooral de onderste sluitkanten. Goed kijken en voelen dus (eens proberen in te duwen met je vingers). Voorste spatborden durven ook wel eens sporen van roest te vertonen alsook de aansluitingen van het koetswerk op de voorruit aan de bovenkant. Zie ook dat zo'n Van waterdicht is. Ga in het interieur op zoek naar sporen van waterschade (aan de wandbekleding). Bij een HIgh Top durven de raampjes wel eens te lekken. Roestvorming aan de achterste lichten is ook geen zeldzaamheid en kijk vooral ook goed naar de kwaliteit van de rubbers. Zowel van de deuren als de raampjes. Versleten rubbers wil meestal zeggen dat de Van niet waterdicht is. De voorste klapraampjes durven al eens uitgelardeerd te zijn (dat er speling opzit aan het scharniergedeelte). Kijk ook alle klapramen na, of ze goed open en dicht gaan, dat ze goed aansluiten op de rubbers en dat ze er niet scheef instaan. Steek uw hoofd ook eens onder zo'n Van en kijk of er speling zit op de cardanas. Bij oudere Vans durft dat ook wel eens te zijn. Een speling van +2mm geeft aan dat de kruisjes versleten zijn. Je voelt dat ook bij het rijden. Vooral als je uit stilstand vertrekt en als ja van vooruit naar reverse gaat. Je voelt dan een "klop" doorheen de Van. Kijk ook al de rubbers na van de voorste as, die durven ook al eens uit te slijten alsook de kogellagers. Een Van met bredere velgen is nogal sletig op z'n lagers, vandaar. Staat van de body mounts van de bladveren ook nazien. Hoe is het gesteld met de electrische bekabeling. Zijn er zekeringen gesprongen. Ga een proefrit doen. En nu ga ik ff iets roepen. GEEN PROEFRIT IS NIET KOPEN ! ! ! ! ! ! Ook al ziet die Van er super uit. Ligt er lpg in? Laat het dan in godsnaam een IMPCO zijn en zie dat de ontsteking goed staat. Als je knallen hoort in de uitlaat dan scheelt er iets met de ontsteking. Brakeer het stuur volledig en luister. Een gefluit wil zeggen dat er te weinig olie op de servopomp zit. Probeer alle versnellingen.
Allee, ik kan nog zo wel 15 paginas verdergaan maar nu heb je toch al een leidraad. Neem ook iemand mee die iets kent van zo'n voertuig en die specifieke vragen kan stellen aan de verkoper.
Oh ja, een verkoper die zegt "em schakelt boterzacht zenne" bij een Van met een 350 bak (3 vittese) is meestal aan't lullen. Een 350 bak moet je voelen schakelen. Als die té zacht schakelt, bijna niet voelbaar, dan slipt de boitte en zit je binnen de kortste keren met een Van die niet meer vooruit op achteruit gaat.
Veel suc6 verder en dan laat ik het nu over aan andere leden die je ook massa's goede tips kunnen geven.
Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: za aug 23, 2008 12:07 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
EFO...waar waarde gij toen ik mijn eerste Van ging kopen? Dragon, ik zou je aanraden iemand zoals EFO mee te pakken wanneer je een Van gaat keuren. Het zal je uiteindelijk veel geld uitsparen. Roest : meestal vlak onder de ramen en achteraan aan de rechterkant , vlak voor het wiel. (Meestal subtiel weggestoken door een sideboard...) Kijk of de aircopomp aangesloten is (of ze die fiche niet uitgetrokken hebben). Die pompen durven nogal es vastlopen en daarom trekken ze die fiche uit om te voorkomen dat de magneet zou blijven plakken. Controleer de olie. Als er al te weinig instaat (of ze is gloednieuw) dan wijst dat er meestal op dat de wagen lekt. Kijk ook op de grond, waar de wagen staat. Olievlekken en dergelijke meer, zeggen ook veel. Pak een magneetje mee en steek die in een doekje. Leg die magneet hier en daar op het koetswerk. Blijft ze niet plakken, dan wil dat zeggen dat de Van geplamuurd is (wat dan weer wijst op een accident). Vraag ook het keuringsbewijs. Vaak lees je daar ook de mankementen op. Vraag ook bij welke verdeler het onderhoud gedaan geweest is. KOOP NIET VAN EEN PARTICULIER !!!!!!!!!!!!!!!!! (ik ga me dat zo beklagen later als ik ooit zelf mijn Van ga moeten verkopen ) Zoals EFO reeds zei...doe een proefrit. Ene die lang genoeg is om de motor te laten opwarmen en snel genoeg om alle versnellingen eens gedaan te hebben (dus minstens 90 km per uur.) En biedt altijd 2000 euro minder dan wat ze er zelf voor vragen.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
joff
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: za aug 23, 2008 12:53 |
|
|
70/u is snel genoeg voor de vierde vites
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 09:04 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Zeker als ge maar 3 vitessen hebt
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
joff
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 12:43 |
|
|
tzijner toch veel me ne 4bak 700
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 15:05 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
Hey Dragon. ik geef je een link naar een topic van al meer dan een jaar oud, die mss nuttig is voor je begint te zoeken naar een Van. http://www.streetvanners.be/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=74Ik kan niks toevoegen aan wat hierboven vermeld is. het hangt allemaal af van wat je wil spenderen en wat je verwacht achteraf nog te spenderen. @ koffietje, over het feit van nooit bij een particulier kopen vind ik overdreven. Een okkazie wagen kopen is altijd een deel geluk en kwestie van goed geinformeerd zijn. moest jij toen weten wat je nu weet zou je het ook anders aanpakken ongetwijfeld. Er zijn ook verschillende handelaars die zonder scrupules je oplichten. Ik kan je enkele voorbeelden geven maar dan ga ik nog verder off-topic. Mijn advies is neem je tijd en pak geen overhaaste beslissingen. Dat is de fout die ik maakte met de El Camino. Informeer goed. en idd neem altijd iemand mee die goed op de hoogte is.
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 18:58 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Wat ik anders zou doen (nu ik min of meer weet waar alles op staat : ) 1) zorgen dat er wat extra volk mee is. Vooral mensen gelijk Nikom, Bleu Bear (carrosserie, motor, ...) . Misschien Brutus om wat te imponeren en wat van de prijs te kunnen afdingen 2) toch liever bij een garagist kopen. En op voorhand informeren of mensen ervaring hebben met die garagehouder. 3) moest ik dan toch een Van kopen bij een particulier, zou ik zelf meegaan naar de keuring voor verkoop en er op de keuring nog eens op hameren dat het voor verkoop is. (En eventueel die gasten wat geld toesteken om mankementjes op te merken die ze anders "over t hoofd zouden zien".) Maar zoals Elky zegt...ge moet vooral geduld hebben.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 21:22 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
er is ook heel wat veranderd alfgelopen 2 jaar. Keuring voor verkoop is niet meer zoals het vroeger was. Nu kan dit enkel nog op afspraak en dan keren ze hele wagen om aan de hand van een checklist. Deze checklist is 2 A4 bladzijden lang voor en achterzijde.
moet maar eens kijken bij wagens die te koop staan als er een car pas bij is dan wil dit zeggen dat deze gekeurd is voor verkoop en dan is er een kopie van die checklist bij waar ieder mankement op vermeld staat. Heb het zelf nog niet gedaan maar heb zo een car pas wel al eens in mijn handen gehad. Er is nog weinig dat hen ontgaat.
Als je iets wil verkopen hou je best ook een half dagje vrij om uw tijd te passeren op de keuring.
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: ma aug 25, 2008 23:59 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Elky schreef: er is ook heel wat veranderd alfgelopen 2 jaar. Keuring voor verkoop is niet meer zoals het vroeger was. Nu kan dit enkel nog op afspraak en dan keren ze hele wagen om aan de hand van een checklist. Deze checklist is 2 A4 bladzijden lang voor en achterzijde.
moet maar eens kijken bij wagens die te koop staan als er een car pas bij is dan wil dit zeggen dat deze gekeurd is voor verkoop en dan is er een kopie van die checklist bij waar ieder mankement op vermeld staat. Heb het zelf nog niet gedaan maar heb zo een car pas wel al eens in mijn handen gehad. Er is nog weinig dat hen ontgaat.
Als je iets wil verkopen hou je best ook een half dagje vrij om uw tijd te passeren op de keuring. Yep, zo is het maar net. Heb het nog niet zo heel lang geleden gedaan voor m'n vorige Ami (Chevelle '75) en ze lopen je wagen helemaal na. Alleen wat de tijd betreft duurt het geen halve dag hoor. Bij mij was het een half uurtje en weer buiten en dan was er zelfs nog lpg keuring bij. Een wagen met car-pass is niet steeds een goede koop. het wil gewoon zeggen dat hij op de punten voor de keurders in orde is, that's all. Mijn Van heeft ook een Car-pass en heb toch nog een nieuwe lpg installatie en carbu moeten steken alsook de kruisjes moeten vervangen. Heb ook een groot onderhoud moeten doen (doe je zowiezo als je 2de hands koopt van particulier) en vraag me eigenlijk af hoe de wagen uberhaupt door de keuring geraakt is. Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
fastkid
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: wo aug 27, 2008 12:50 |
|
|
Moderator |
|
Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53 Berichten: 1208 Woonplaats: waregem
|
ik zou je ng de tip willen geven om het chassisnummer op te zoeken. ik heb ooit op punt gestaan om een auto te kopen. het was een van van 91, was in 94 naar belgie gekomen met 98 000 miles op en was in 2002 aan 90 000 miles... dan weet je dat er iets niet klopt. en geloof me; een "foeffelwagen" wil je niet! ik weet dat er zo'n site bestaat, ik denk autocheck.com of zo. Normaal moet je hiervoor betalen maar soms zijn er acties dat je 1 voertuig gratis kan bekijken.
_________________ chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: wo aug 27, 2008 14:08 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Je kan dat ook aanvragen via de keuring. En dan is het gratis.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
savana
|
Berichttitel: Re: Waar op letten bij aankoop G20? Geplaatst: vr aug 29, 2008 08:06 |
|
|
|
|
|
|
|